WalkingMaroc- De stilte van de woestijn - Reisverslag uit Zagora, Marokko van Ellen & Egbert CycleAfrica - WaarBenJij.nu WalkingMaroc- De stilte van de woestijn - Reisverslag uit Zagora, Marokko van Ellen & Egbert CycleAfrica - WaarBenJij.nu

WalkingMaroc- De stilte van de woestijn

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen & Egbert

13 April 2014 | Marokko, Zagora

De stilte van de woestijn

"Egbert, Heb jij ook zo'n piep in je oor?" vraag ik terwijl we over de gele zandduinen van M'hamid uitkijken en de zon langzaam zien ondergaan. "Nee, meer een soort gons in mijn hoofd." En hij wijst ergens een gebied midden op zijn voorhoofd aan. "Wat raar." antwoord ik pas na een paar minuten. "Het zijn toch niet je hersens die kraken?"
Ook daarna zeggen we weer een tijdlang niets. Dat is wat de woestijn met ons doet. Kleine afstanden blijken uren lopen te zijn, lange stiltes slechts een korte onderbreking in je gesprek.
En dan is het nog maar de eerste dag van zeven lange wandeldagen door het uiterste zuidoosten van Marokko.
Voor onze gidsen, allebei Mohammed genaamd, is dat heel anders. Vanaf dat ze opstaan, en nog tot nadat wij gaan slapen hebben ze geen enkel gebrek aan gespreksstof en praten continu. Ik wou dat ik ze een uurtje kon verstaan. Alleen als ze bidden ( vijf keer per dag) is het even stil en als er niks meer te kletsen valt, worden er hypnotiserende dessertblues geneuried.
De kamelen sloffen kalm voortstappend door een ruig gebied met onmetelijke leegtes en pastelkleurige rotspartijen en wij sjokken er braaf achteraan, wat niet altijd even prettig is aangezien het ontluchtingssysteem van een kameel op neushoogte zit, zowel aan de voor als achterkant! Ze burlen er lustig op los.
De eerste nacht maakten we de fout om te dicht in de buurt van de kamelen, of eigenlijk dromedarissen, ons matje uit te rollen en maakten ze ons regelmatig wakker met luidruchtig geboer, gekauw, gesmak, en andere onaangename geluiden en over de stank nog maar niet gesproken.
Zo sloffen we door de eindeloze goudgele zandduinen van Erg Smara en over spaarzaam begroeide hamada's, de uitgestrekte steenpistes. We passeren diepe gorges en ploeteren door zanderige rivierbeddingen. Elke dag leggen we zo'n vijfentwintig kilometer af en het landschap verveelt nooit. De eerste vijf dagen komen we geen levende ziel tegen, pas op de zesde dag zien we af en toe in de verte een enkel herdertje met wat geitjes lopen en de laatste dag wat boeren bij de waterput. Slapen doen we alle nachten onder de blote sterrenhemel, onze eigen vijfduizendsterrencamping. Volgens Egbert kunnen we maar vijfduizend sterren met ons blote oog zien, volgens mij zijn het er veel meer! De maan schijnt zo helder dat we bijna geen zaklantaarn nodig hebben. Rondom de maan een prachtige lichtgevende kring. Daar ga ik thuis maar eens op googelen wat dat voor een verschijnsel is, kom ik gelijk achter het aantal zichtbare sterren.
De een-na-laatste wandeldag klauteren we langzaam naar de kam van de lange bergketens van Jbel Bani. De kamelen schudden vervaarlijk heen en weer maar waggelen schijnbaar moeiteloos met hun rustige tred omhoog. Bovenop kijken we uit over de hamada van Faija. In de verte, van hitte trillende lucht, vangen we al een blik van Zagora op. Afstanden blijken weer bedrieglijk, want Zagora blijkt nog anderhalve dag flink doorlopen te zijn.
"Volgens mij is eindelijk de piep uit mijn oren" zeg ik de laatste avond voor het slapen gaan tegen Egbert. "Het is nu meer een soort zachte brom" "Nee joh Ellen! Dat is de waterpomp verderop in de palmentuin" En dan weet je dat je weer bijna in de bewoonde wereld bent
Met gemengde gevoelens bereiken we dan de Palmeria van Amazrou, waar net buiten Zagora ons hotel in verscholen ligt. De ommuurde tuin is een klein paradijs met terrasjes, zithoekjes, zwembad en Marokkaanse snuisterijen. De kamers zijn smaakvol Afrikaans ingericht en op elk detail is gelet, zelfs de lichtschakelaars zijn nog in stijl geschilderd. Het voelt heel onwerkelijk om na zeven dagen wandelen en primitief leven je weer in luxe te wentelen.
Dit onderdeel kunnen we weer afschrijven van ons 'things-to-do-in-live' lijstje. Niet dat dat lijstje ooit korter wordt. Hoe meer je onderweg bent, hoe langer hij wordt!

• 14 April 2014 - 22:52

Ineke:

Hoi Ellen en Egbert,

Niet alleen ploeteren op en naast de fiets, maar ook 25 km. per dag te voet door en in de woestijn ,geweldig, : weer een prachtig verslag van jullie belevenissen!! Ik kan het me nu alleen iets beter voorstellen :het kleine deel dat wij van Marokko hebben gezien vond ik prachtig; een fotoboek van heel Marokko gekocht, waarin ook wat foto's van het woestijn gedeelte: graag zou ik daar wat van zien alleen op een iets comfortabeler manier dan jullie.
    Gaan jullie nog weer naar Renate en Paul? Doe je ze de groeten van ons?
    Veel reisplezier nog, liefs Addie en Ineke

• 27 April 2014 - 13:30

Ginie:

Hoi hoi

Weer een heel mooi voetverslag en belevenissen.
    Beter naast de dromedarissen slapen dan olifanten,ha ha
    Binnenkort bij Paul en Renate ???
    Hier gaat alles z, n gangetje,gisteren koningsdag met goed droog weer.
    Over een maandje zien we elkaar weer. Wij zien er naar uit !!!
    Lieve groetjes John en Ginie

• 27 April 2014 - 16:30

Ellen & Egbert CycleAfrica:

Wij ook!! Tot snel!

Ellen & Egbert

wij zijn Ellen Janse (1962) en Egbert Altena (1969) en maken een fietstocht door Afrika van zomer 2013 tot zomer 2014.We starten in Zuid-Afrika (Kaapstad) en gaan via Namibië en Zambia naar Tanzania (Dar es Salaam) waar we het vliegtuig nemen naar Ghana om vandaaruit verder te fietsen. Hier delen we onze belevenissen, verhalen, ups, downs en foto's van onze fietstocht door Afrika. Juli 2013 vertrekken we. Lees en kijk hier hoeveel we fietsen, smokkelen, lui rondhangen, genieten , balen enzovoort. Veel plezier!

Actief sinds 08 Juli 2012